Badania medycyny lotniczej
Badania lotniczo-lekarskie są wymagane od każdego członka personelu lotniczego i pokładowego statku powietrznego. Wyjątkiem jest pilot amator lotni oraz pilot amator paralotni. Podmiotami odpowiedzialnymi za wykonywanie badań lotniczo-lekarskich są centra medycyny lotniczej. Ich realizacją zajmują się także lekarze orzecznicy lotniczy.
Badania z zakresu medycyny lotniczej dzielą się na badania wstępne, okresowe i okolicznościowe. Przy czym poszczególne z nich są przeznaczone wyłącznie dla przedstawicieli określonej specjalności odpowiadającej członkom personelu lotniczego i pokładowego statku powietrznego. Do badań lotniczo-lekarskich należą w szczególności takie badania wstępne, okresowe i okolicznościowe jak:
- badania dla klasy 1, czyli dla: pilotów samolotowych zawodowych, liniowych, pilotów samolotowych w załodze wieloosobowej, pilotów śmigłowcowych zawodowych, liniowych, pilotów sterowcowych zawodowych, pilotów pionowzlotu zawodowych, liniowych, pilotów zawodowych wiatrakowcowych;
- badania dla klasy 2, czyli dla: pilotów szybowcowych, pilotów balonu wolnego, pilotów samolotowych turystycznych, pilotów śmigłowcowych turystycznych, pilotów sterowcowych turystycznych, pilotów pionowzlotu, nawigatorów lotniczych, radiooperatorów pokładowych;
- badania dla klasy 3, czyli dla: kontrolerów ruchu lotniczego, członków personelu służb ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej, informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej, mechaników lotniczych obsługi technicznej, dyspozytorów lotniczych;
- świadectwa kwalifikacji przeznaczone dla: stewardes, skoczków spadochronu, pilotów wiatrakowca o maksymalnej masie startowej do 560 kg, pilotów lotni, pilotów paralotni, pilotów motolotni, pilotów statku powietrznego o maksymalnej masie do 495 kg;
- orzeczenia dla LAPL, czyli licencje pilotów rekreacyjnych przeznaczone dla: pilotów rekreacyjnych, pilotów rekreacyjnych śmigłowcowych, pilotów rekreacyjnych szybowcowych i pilotów rekreacyjnych balonowych oraz świadectwa kwalifikacji operatorów samolotów bezzałogowych BSP-UAVO przeznaczone dla operatorów bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe;
- raporty medyczne Cabin Crew przeznaczone dla członków personelu pokładowego.
Jak wyglądają badania lotniczo-lekarskie?
Badania lotniczo-lekarskie różnią się w zależności od tego, do jakiej specjalności członków personelu lotniczego i pokładowego statku powietrznego należy dany pacjent. Do lotniczych badań lekarskich wykonywanych w ramach medycyny lotniczej należą między innymi badania laboratoryjne oraz konsultacje udzielane przez wybranych lekarzy specjalistów. Zalicza się do nich w szczególności:
- badanie moczu,
- morfologię krwi,
- badanie poziomu glukozy we krwi,
- EKG,
- audiogram,
- konsultację okulistyczną,
- konsultację laryngologiczną,
- rentgen klatki piersiowej,
- spirometrię.
Przykładowo – w ramach badań przeznaczonych dla stewardes (świadectwa kwalifikacji) wykonywane jest: badanie moczu, morfologia krwi, badanie poziomu glukozy we krwi, EKG z opisem, rentgen klatki piersiowej oraz spirometria. Stewardesy podlegają również obowiązkowi odbycia konsultacji okulistycznej oraz konsultacji laryngologicznej. Dla porównania – skoczek spadochronu musi wykonać wyłącznie badanie moczu, morfologię, badanie glukozy we krwi oraz odbyć konsultację okulistyczną i laryngologiczną.
Ile kosztują badania lotnicze?
Medycyna lotnicza to specjalizacja lekarska, w ramach której wykonywane są rozmaite badania, w zależności od specjalności reprezentowanej przez wybranego członka personelu lotniczego i pokładowego statku powietrznego. Poszczególne badania z zakresu medycyny lotniczej mają różne ceny.
Wstępne badania lotnicze dla klasy 1 to koszt od ok. 1650 zł, badań okresowych natomiast – od ok. 790 zł. W przypadku wstępnych badań lotniczych dla klasy 2 należy liczyć się z kosztem w wysokości około 700 zł. Podobna cena dotyczy okresowych badań lotniczych dla klasy 2. Z kolei badania lotnicze dla LAPL kosztują mniej więcej 450–500 zł.
Ważne: Niejednakowe są ceny badań lotniczo-lekarskich w przypadku dokumentów wydanych w języku polskim i dokumentów wydanych w języku angielskim. Na koszt ich wykonania może wpływać również to, czy pacjent jest posiadaczem obcych licencji.
FAQ, czyli najczęstsze pytania związane z medycyną lotniczą
Pacjenci planujący wizytę w gabinecie badań lotniczo-lekarskich mają nierzadko bardzo dużo wątpliwości i pytań bezpośrednio związanych z medycyną lotniczą. Należy do nich między innymi pytanie o zawód lekarza medycyny lotniczej, długość trwania badań lotniczo-lekarskich oraz badań, które są wymagane w celu uzyskania licencji pilota.
Co robi lekarz medycyny lotniczej?
Specjalista z zakresu medycyny lotniczej, czyli inaczej lekarz medycyny lotniczej zajmuje się wykonywaniem badań lotniczo-lekarskich, które są wymagane od każdego z poszczególnych specjalności członków personelu lotniczego i pokładowego statku powietrznego.
Ile trwają badania lotniczo-lekarskie?
Wykonanie niezbędnych badań lotniczo-lekarskich trwa zazwyczaj kilka godzin. W celu poznania szczegółów z tym związanych warto skontaktować się z wybranym centrum medycyny lotniczej.
Jakie badania na licencję pilota?
Zakres badań lotniczo-lekarskich jest uzależniony od rodzaju klasy, do której należą piloci reprezentujący interesujący danego pacjenta zawód.
Posłuchaj artykułu:
- Artykuł "Medycyna lotnicza" jest dostępny w formie audio z lektorem - posłuchaj teraz (06:58 minuty)
Źródła:
- Aviation Space Environ Med, "Air Transport Medical Committee, Aerospace Medical Association. Medical Guidelines for Air Travel", 67: B1–6, 1996
- Johnston R., "Clinical aviation medicine: safe travel by air", Clinical Medicine, 1:385–8, 2001
- Lawrie J., "Medical responsibilities of airlines", Br Med J, 292:320, 1981
5.0/5 (opinie 1)