Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

Zaledwie 18% polskich pacjentów pozytywnie ocenia służbę zdrowia w kraju. Alarmujące wnioski znalazły się w raporcie Siemens Healthineers. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z tego badania? Czy naprawdę polska służba zdrowia sama potrzebuje leczenia?


Streszczenie artykułu (AI):
Streszczenie wygenerowane przez AI, może zawierać błędy
Data publikacji
Czas czytania
2 min.

Daleko od ideału

Raport „Doświadczenia pacjenta w Polsce” jako pierwszy w Polsce poruszył kwestię doświadczeń osób korzystających z systemu ochrony zdrowia w kraju. Jakie są zatem nasze doświadczenia? Okazuje się, że aż 39% Polaków uważa, że opieka zdrowotna nad Wisłą jest zła lub bardzo zła. Zaledwie 2% badanych ocenia ją bardzo pozytywnie, a 18% - pozytywnie. I choć ta diagnoza nie napawa optymizmem, należy dodać, że oceny ostatnich, najświeższych doświadczeń z rozmaitych placówek ochrony zdrowia są znacznie lepsze. Co nie oznacza, że bliskie ideałowi…

Kliniki pod lupą

Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

Z raportu wynika, że doświadczenia ze szpitali i przychodni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) są znacznie gorsze niż te, które dotyczą poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Aby zrozumieć dlaczego tak się dzieje, należy zagłębić się w to, co wydarzyło się podczas procesu leczenia. I tak, okazuje się, że najgorzej pacjenci ocenili jakość wyżywienia w szpitalach oraz sposób informowania o ryzyku związanym z przyjmowaniem poszczególnych leków. Negatywnie oceniono także ogólny komfort przebywania placówkach, poziom zainteresowania personelu pacjentem oraz nieprzejrzystość planu przebiegu procedur w szpitalu. Dużym minusem jest także nieuwzględnianie głosu pacjenta i opiekuna w decyzjach podejmowanych przez lekarzy.

Światełko w tunelu

Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

To, co spędza sen z powiek wielu polskim pacjentom to kolejki do specjalistów. Choć placówki starają się zapewnić ciągłość leczenia mimo trudności, jest ona znacząco zaburzona przez m.in. problemy z dostępem do nowoczesnych technologii medycznych. Gdy już jednak uda nam się dostać do lekarza, może czekać nas pozytywne zaskoczenie - z raportu wynika bowiem, że chorzy bardzo dobrze ocenili aspekty związane z przeprowadzaniem kontroli lekarskich, wykonywaniem badań i kolejnymi konsultacjami. Połowa Polaków uważa doświadczenia z tym związane za doskonałe. Przy okazji warto przyjrzeć się też ocenom poszczególnych grup personelu placówek medycznych. Najgorzej oceniono personel administracyjny, najlepiej zaś lekarzy w lecznictwie otwartym oraz pielęgniarki w lecznictwie szpitalnym. 

Prywatnie znaczy lepiej

Doświadczenia pacjentów różnią się w zależności od tego, czy leczą się oni w placówkach publicznych, czy prywatnych. Różnice między nimi potrafią być naprawdę kolosalne - nic więc dziwnego, że odczucia pacjentów oraz ich opiekunów są dużo lepsze po wizytach w prywatnych klinikach pod względem niemal każdego z analizowanych czynników! Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że polscy pacjenci często biorą je pod uwagę planując leczenie. Spośród klinik współpracujących z naszym serwisem szczególnie wyróżniają się wrocławskie Centrum Medyczne Bieniek i Chiroplastica oraz mieszczące się w Częstochowie Centrum Medyczne Suliga. Pacjenci cenią te placówki m.in. za rewelacyjną komunikację i kontakt z pacjentem oraz fachową, profesjonalną opiekę.


Komentarze (0)

Komentarze (0)

Akcja
Krok
odyl
Hej,
zaczekaj!
Masz szansę wygrać zegarek albo kijki do nordic walking!

Dołącz do akcji Krokodyl!
Wpisz zabieg, miejscowość, klinikę lub lekarza…